top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תOr Friedman

צלקות בניתוחי שדיים


צלקות הן כמו יהלומים, הן לנצח. אחת הדאגות הגדולות של מטופלות שד הן הצלקות הנותרות לאחר הניתוח. כדי לענות על השאלה ולהבין למה אפשר מבחינת מראה הצלקות מיד לאחר הניתוח ולאורך זמן צריך להבין מדוע הצלקות בניתוחי שדיים נראות כמו שהן נראות.

ניתוחי שחזור שד = לניתוחים אסתטיים כריתת גוש בשד – אחד הניתוחים הנפוצים ביותר כיום בתחום סרטן השד. עם הגילוי המוקדם ואפשרויות הטיפול המתקדמות, הגידולים אותם נדרשים הכירורגים להוציא הופכים קטנים יותר ויותר. מה שמשאיר יותר רקמת שד בריאה אצל האשה. המילה האחרונה בתחום שחזור השד הינה ניתוחים אונקופלסטיים – ניתוחים בהם הפלסטיקאי והמנתח השד מתכננים יחדיו את הניתוח על מנת שלאחר כריתת הגוש הפלסטיקאי יוכל לעצב את רקמת השד בצורה שתפר גם את ההחלמה וגם את המראה האסתטי הסופי.

לדוגמא – במטופלת אחרי לידות והנקות, או שינויים במשקל לאורך שנים ושדיים נפולים, ניתן לתכנן את כריתת הגוש ביחד עם הרמת שדיים.

במטופלת עם שדיים גדולים מאוד המכבידים עליה, ניתן לתכנן את כריתת הגוש ביחד עם הקטנת שדיים.

במטופלת עם שדיים קטנים המעוניינת להגדילם, ניתן לתכנן את הכריתת הגוש ביחד עם הגדלת שדיים.

בתמונה - הצלקות הטיפוסיות לניתוחים אונקופלסטיים, שהן בעצם אותן הצלקות המאפיינות ניתוחי שדיים אסתטיים ולכן יש גם ערך מוסף שהוא ויתור על "הסטיגמה" של ניתוחי סרטן וקבלת תוצאה שאולי המטופלת רצתה לארוך זמן אך לא עלה בידה להשיג.

טוב אז יש צלקות מה אפשר לעשות כדי לשפר את המראה שלהן? צריך להבין שחלק משמעותי מצורת הצלקות הסופית נקבעת על ידי גורמים פנימיים של המטופלת עצמה. אך בכל זאת ישנם גורמים חיצוניים שאפשר להשפיע עליהם במעמד הניתוח ולאחריו.

לפני הניתוח – נתכנן היטב היכן נשים את הצלקות כדי שיהיו במיקום הכי פחות בולט, אם מבחינת ביגוד, או מבחינת הקפלים הטבעיים של הגוף. במעמד הניתוח – נקפיד על שמירה על איכות וחיוניות הרקמה, וחשוב ביותר – נוריד את המתח הסופי על העור. פחות מתח = צלקות טובות יותר. אחת הדרכים היא שימוש בשיטה חדשנית שפורסמה על ידי ד"ר פרידמן וד"ר בורנשטיין של בניית השד מן הבסיס כלפי חוץ.

לאחר הניתוח – ניתן לבצע חבישה, כמו "גבס" לשד, אשר מסייעת בשמירה על המבנה השד ומורידה מתח לאורך השבועות הראשונים והקריטיים לאחר הניתוח. לאחר הסרת החבישה ניתן להיעזר ביריעות סיליקון, על פני הצלקות למשך תקופות הנעות בין מספר שבועות לכמה חודשים.

בסופו של דבר צלקות משתפרות מאוד במהלך השנה לאחר הניתוח שבהן הן מבשילות. מצלקות שמנות ואדומות הן הופכות לצלקות לבנות ושטוחות. אך בעזרת מספר פעולות פשוטות ותכנון, אפשר לתת להן את התנאים הטובים ביותר להגיע לאותן צלקות לבנות ושטוחות.

ומה קורה אם נוצרות צלקות חריגות? צלקות היפרטרופיות הינן צלקות המבשילות לצלקות עבות ומורמות. זוהי הצטלקות שאינה תקינה. במידה ומופיעות צלקות היפרטרופיות ניתן לבצע מספר פעולות – 1. שימוש ממושך ביריעות סיליקון. 2. הזרקת סטרואידים בשילוב עם חומר מעכב גדילה לצלקת עצמה. 3. כריתה של הצלקת ותפירה מחדש.

לסיכום – צלקות בולטות ומכוערות בניתוחי שד הם לא גזירת גורל. אפשר בהחלט לשפר את המראה שלהן על ידי תכנון ניתוחי נכון ומעקב ערני של הרופא המנתח. השיטות החדשות של ניתוחי השד בתחום שחזור השד מביאות בשורה ענקית למטופלות בכך שלמעשה בזמן הטיפול בסרטן עצמו אפשר כבר לשפר את הבטיחות ואת המראה האסתטי של הניתוח באותו המעמד.

רוצה לקרוא עוד וראות דוגמאות אמת לפני ואחרי? הכנסי חינם למאמרים שפרסמתי בעיתון המוביל בעולם לכירורגיה פלסטית

112 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page